De vele ontwikkelingen op gebied van internet en digitale beeldschermen hebben er voor gezorgd dat er een nieuw communicatiemiddel is ontstaan. De nieuwe ontwikkeling is narrowcasting. Narrowcasting is het promoten op digitale schermen op efficiënte en drukbezochte locaties. Hierbij kun je denken aan winkelcentra, in de horeca, of waar je doelgroep zich ook begeeft.
Narrowcasting wordt geregeld vanuit één centraal punt waar alle digitale beeldschermen op zijn aangesloten. Door middel van één druk op een knop kan de informatie gewijzigd worden. Narrowcasting heeft dus eigenlijk alle potentie om een volwaardig middel voor de reclame wereld te zijn, maar blijkt dit ook zo?
Effectiviteit van Narrowcasting
Uit onderzoek blijkt dat de dynamische advertenties niet voldoen aan de verwachtingen. Vaak wordt er gedacht dat dynamiek leidt tot een snellere en betere opvatting. Het tegendeel blijkt. Het blijkt dat advertenties die langer vertoont worden, beter en sneller worden opgenomen als je vergelijkt met advertenties die kort vertoont worden. Echter is het wel dat lang vertoonde advertenties sneller irritant bevonden worden. Zo werkt dat met de meeste promotionele acties. Een tv reclame die maanden lang op de tv komt, wordt ook niet meer gewaardeerd.
Zeker gezien de sterk innoverende techniek van narrowcasting verhoogt de effectiviteit van de advertentie. De digitale beeldschermen zorgen er voor dat je bijna op elke locatie waar de doelgroep zich begeeft te adverteren. Echter is het dus wel belangrijk op welke manier je narrowcasting inzet. Kijk hier voor meer informatie over narrowcasting.