KPI’s zijn Kritische Prestatie Indicatoren en deze kunnen laten zien of je marketing inspanningen of je bedrijfsdoelstellingen behaald (kunnen) worden. Als bedrijf heb je namelijk altijd wel te maken met een vorm van marketing. Zij het online of offline. Aangezien de budgetten steeds meer naar online marketing schuiven is gaat dit artikel over KPI’s die horen bij online marketing. Door de juiste KPI’s op te stellen kun je precies zien welke online activiteiten rendabel zijn, zijn doel behalen en wat het precieze resultaat is. Bij veel bedrijven worden de KPI’s ook wel succes metingen genoemd. Om de online resultaten goed te kunnen meten moet je wel de juiste KPI’s opstellen. Voor je website kun je verschillende KPI’s opstellen en als we bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken kunnen we dit gebruiken om de KPI’s te meten.
Bezoekersaantallen
Als je online marketing gebruikt om je bezoekersaantallen te vergroten dan kun je hier een KPI voor opstellen. Je kunt dan precies zien of je meer bezoekers hebt vanuit de organische resultaten van Google bijvoorbeeld. Of dat je vanuit je social media campagne bezoekers krijgt. Op deze manier kun je precies zien of je inspanningen werken en of de online marketing werkt.
Conversie
Op je website wil je wel dat je bezoekers ook daadwerkelijk iets doen, iets kopen bijvoorbeeld. Hiervoor kun je je conversiepercentage bijhouden. Maak je aanpassingen aan je website of ben je aan het A/B testen? Dan kun je dus precies inzichtelijk maken of je meer of minder conversies hebt. Maar conversies hoeven niet perse uit verkopen alleen te komen. Je kunt op je website meerdere doelen hebben ingesteld die als conversie kunnen tellen. Je kunt bijvoorbeeld een whitepaper aanbieden voor download. Of als bezoekers een e-mailadres achterlaten. Deze ‘leads’ kunnen ook als conversie tellen. Door het bijhouden van verschillende conversies kun je in de gaten houden of je website presteert. Heb je wel bezoekers maar geen conversie dan kun je door middel van conversieoptimalisatie ervoor zorgen dat je website meer conversies oplevert.
Bounce rate en tijd op je website
Een aantal goede metrics om bij te houden op je website zijn de bounce rate en de gemiddelde tijd dat bezoekers op je website blijven. Hiermee kun je inschatten of ze geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Maar let op, een hoge bounce rate wil niet altijd zeggen dat bezoekers snel afhaken. Het kan ook zijn dat ze gelijk hebben gevonden wat ze zochten.
KPI dashboard
Om al je KPI’s goed in beeld te krijgen kan een tijdrovende klus zijn. Tenzij je het KPI Dashboard van Cyffer gebruikt. Hiermee kun je al je KPI’s in één overzichtelijk scherm krijgen en kun je precies zien hoe je doelstellingen ervoor staan. Op deze manier kun je bijsturen wanneer het nodig is.