In een korte tijd is er eigenlijk heel veel veranderd. Waar we ons eerst niet konden voorstellen dat we continu met een smartphone rond zouden lopen, laat staan dat we er een krant op kunnen lezen, is het nu de normaalste zaak van de wereld. Er komen telkens weer nieuwe technologische ontwikkelen en wij veranderen mee. Dat is ook heel goed om te doen. Ook als bedrijf moet je mee blijven ontwikkelen met de innovativiteit van nu. Je maakte hoogstwaarschijnlijk eerst reclame via kranten, tijdschriften en dagbladen. Alles was offline en dat is nu veranderd. Online marketing is onmisbaar om als bedrijf succesvol te worden en te blijven. We zijn tegenwoordig allemaal online. We checken regelmatig onze Facebook, Twitter en LinkedIn account. We bekijken het nieuws online en als we snel even wat moeten opzoeken, gebeurt dat wederom online. Je hebt je mobiel altijd bij de hand en daar moet je als bedrijf goed op inspelen. Het betekent niet dat je de offline marketing helemaal moet schrappen, maar het is wel verstandig om deze aan te vullen met de online marketing.
Voordelen online marketing
Online marketing kent vele voordelen waar jij als bedrijf van kunt profiteren. Online marketing is niet iets wat je zomaar doet. Het is belangrijk dat je hier goed over nadenkt en een strategie bepaalt. Vaak wordt de hulp ingeschakeld van een online marketingbureau. Hieronder sommen we een aantal voordelen van online marketing op.
- Online marketing is meetbaar! Een belangrijk voordeel. Je weet namelijk precies wat het effect is geweest van jouw acties. Dit geeft je de mogelijkheid om snel te anticiperen op wat wel werkt en wat juist niet werkt. Hier kom je achter door verschillende dingen uit te proberen. Binnen een korte tijd heb jij door hoe jij je doelgroep het beste kunt bereiken.
- Je bereikt erg veel mensen met online marketing. Daarnaast kun jij je campagnes, acties en berichten ook doelgericht maken. Je kunt de kanalen toespitsen op je doelgroep. Hierdoor zijn je acties velen malen effectiever.
- De kosten zijn in verhouding met offline campagnes lager.
- Je acties kennen een langdurig effect. Het staat online en dat gaat niet zomaar weg. Wanneer mensen de zoekmachine gebruiken en jouw actie geoptimaliseerd is voor de zoekmachine, blijf je vindbaar.
Dit zijn een aantal voordelen van online marketing. Als bedrijf haal je er veel rendement uit en is het relatief goedkoop. Je bereikt op een effectieve manier je doelgroep en je weet meteen wat de resultaten zijn.
Uitbesteden
Zoals hierboven al genoemd, besteden veel bedrijven hun online marketing uit. Om al je online marketing activiteiten uit te voeren, ben je veel tijd kwijt. Je moet een strategie bedenken en er constant mee bezig zijn. Je moet voor de optimale mix zorgen van advertising, e-mail marketing en affiliatie marketing. Daar komt bij dat je ook de kosten in de gaten moet houden. Een online marketingbureau inschakelen is daarom geen slecht idee.