Als bedrijf zijnde is innovatie belangrijk. Stilstand is achterstand wordt er gezegd. Dit geldt echter niet voor iedere branche, maar over het algemeen is dit wel de realiteit. Innoveren is een lastige opgave. Hoe ga je nu iets nieuws produceren of hoe verbeter je de algehele bedrijfsvoering ten behoeve van klanten? Voor menig mens houdt het innoverend vermogen op een gegeven moment op. Maar hoe kun je dan toch geprikkeld worden, om wat nieuws te gaan doen? Een mogelijke optie is het bezoeken van een congres. Een congres is een bijeenkomst die vaak gericht is op een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan IT security. Specialisten van allerlei bedrijven komen hier op af om interessante informatie tot zich te nemen, door middel van het luisteren naar gastsprekers, maar ook de netwerkborrel. De beste gesprekken komen vaak juist tijdens de borrel naar boven. Deze zijn niet geforceerd maar juist spontaan. Doorgaans zijn deze ook minder formeel wat al gauw een goede band schept tussen verschillende personen.
Redenen om een congres te bezoeken
Enkele voordelen van het bezoeken van een congres zijn:
– Netwerk mogelijkheden: tijdens een congres ontmoet je vaak interessante mensen, die iets te delen hebben of juist geïnteresseerd zijn in wat jij te delen hebt. Ook komen er bedrijven naar toe die geïnteresseerd zijn in een nieuwe techniek maar hier zelf nog niks mee doen. Je komt met verschillende mensen in contact van experts tot nieuwelingen. Een eerste contact is gauw gelegd. Het onderhouden hiervan kan via de digitale wereld verlopen. Voeg elkaar op LinkedIn toe en bespreek de rest later.
– Benutting intern talent: wanneer je medewerkers een congres laat bezoeken komen zij vaak met inspiratie terug. Nieuwe ideeën kunnen vaak door de huidige werknemers uitgevoerd worden. Hier hoef je dus geen nieuwe personeel voor aan te nemen. Hiermee ontloop je onnodige kosten en krijg je gemotiveerde medewerkers. Zij krijgen namelijk het gevoel dat ze gewaardeerd worden.
Voordat je een congres gaat bezoeken is het wel verstandig om goed naar de congreslocatie te kijken. Wil je een zo breed mogelijk publiek aanspreken dan zou je middenin het land moeten zijn of op een internationaal georiënteerd congres.