Werknemers raken steeds sneller ontevreden over de kwaliteit van het personeel. Daarnaast is het lastig om de werknemers te motiveren om door te leren en zichzelf te blijven ontwikkelen. Springest onderzocht wat de voornaamste redenen zijn waarom werknemers besluiten geen verdere opleidingen meer te volgen. De grootste boosdoeners blijken een te hoge werkdruk, te weinig geld en te weinig tijd te zijn. Hoe kun je deze obstakels als werkgever de baas zijn?
Uit onderzoek onder 3.000 werknemer in heel Nederland die zich de afgelopen twee jaar gericht hebben op een onderzoek blijkt het volgende:
- Tijdsnood is de belangrijkste reden om niet door te leren;
- 21 procent van de ondervraagde werknemers is voorlopig niet van plan een opleiding te gaan volgen;
- 28 procent geeft aan geen tijd te hebben voor een opleiding, in verband met het privéleven;
- 16 procent geeft aan dat men niet bereid is om veel vrije tijd op te offeren voor een opleiding.
- Tijdsnood dor werkdruk is de vaakst genoemde reden.
Geen tijd? Maak tijd!
Negen procent geeft aan geen opleiding te volgen doordat deze niet tijdens werktijden gevolgd kan worden. Het kan dus een oplossing zijn om werknemers de mogelijkheid te geven om een opleiding tijdens werktijden te laten volgen. Het is natuurlijk ook mogelijk om een deeltijd opleiding voor te stellen. 25 procent van de ondervraagden geeft aan geen geld te hebben voor een opleiding. 13 procent wilt de opleiding gewoon niet zelf betalen en 10 procent merkt op dat de werkgever de opleiding te duur vindt. Het wordt dus aangeraden om voldoende budget vrij te stellen voor een eventuele opleiding.
Passende opleidingen en cursussen
17 procent van de ondervraagden geeft aan dat men geen passende opleiding voor zijn of haar beroep kon vinden. Deze reden is dan ook de nummer 4 van meest voorkomende problemen voor het doorleren van werknemers. Voor een boekhouder is een passende kantooropleiding noodzakelijk om daadwerkelijk kennis te halen uit een opleiding. Meer communicatie over opleidingswensen en voor ieders persoonlijke ontwikkeling kan een goede oplossing zijn voor het probleem. De sleutel tot het doorleren is dus vooral communicatie.