Ben je van plan je auto te verkopen en wil je weten wat hij waard is? Dan zijn daar een aantal manieren voor. Je kunt om te beginnen eens rond kijken op advertentiesites. Marktplaats en Speurders zijn daar voorbeelden van. Selecteer het automerk en type. Filter daarna op bouwjaar. Kijk of je jouw type auto daar tussen ziet staan. Een aantal factoren die belangrijk zijn voor de vergelijking zijn:
- Merk
- Model
- Bouwjaar
- Motorinhoud
- Uitvoering
- Brandstof
- Opties
- Onderhoud/beurten/apk/revisies
- Uiterlijke staat
Heb je dezelfde auto gevonden die een vergelijkbaar aantal kilometers heeft en in ongeveer de zelfde staat verkeerd, dan kun je zien wat anderen daarvoor vragen. Op advertentiesites kom je twee type aanbieders tegen; particulieren en bedrijven. Bedrijven vragen vaak meer voor hun auto’s dan particulieren. Ook verkoopt een autobedrijf de auto makkelijker voor de vraagprijs dan een particulier. Een particulier die bij een particulier koopt wil namelijk graag onderhandelen. Hij krijgt immers geen garantie, kan niets op de auto inruilen, krijgt er geen afleverbeurt bij en kan ook geen financiering bij je afsluiten. Zelf verkopen aan een particulier is dus wat lastiger en je krijgt er in praktijk minder voor terug.
Wat de particulier hem waard vind
De waarde van de auto hangt er mede vanaf wat de particulier hem waard vind. Heb je mooie grote velgen onder de auto zitten en is dat voor de koper van toegevoegde waarde, dan kan het zijn dat je een betere prijs ervoor terugkrijgt. De juiste koper vinden is dus heel belangrijk.
Auto laten veilen
Je zou ook de auto kunnen aanmelden bij een autoveiling. Op die manier weet je precies wat je auto waard is en wat je er direct voor terug kunt krijgen. Sommige veilingen kosten geld en sommige zijn gratis. De gratis varianten brengen niet de kosten bij jou in rekening maar bij de koper. De koper is bij een autoveiling altijd een autobedrijf. Doordat de veiling een groot netwerk heeft aan autobedrijven, is de prijs altijd hoog omdat je de auto verkoopt tegen het hoogste bod. Een groter netwerk levert je dus een betere prijs op.