Wanneer een printer stuk is, heb je waarschijnlijk nood aan een snelle en vakkundige herstelbeurt. Als consument kan je gelukkig beroep doen op jouw rechten om eventueel een kosteloze herstelling te verkrijgen. Dan moet je je natuurlijk wel tot de verkoper richten. Als ondernemer heb je dan misschien weer een fabrieksgarantie verkregen. Is dat niet het geval? Misschien is een kosteloze herstelbeurt wel mogelijk in het kader van een afgesloten overeenkomst, of moet je toch beroep doen op een externe hersteldienst? Hieronder geven we de basisregels weer om te bepalen waar je jouw printer kan laten herstellen. Uiteraard geven we meteen ook enkele tips mee.

Garantierecht als consument

Wanneer je een printer koopt, heb je recht op een goed product. Dat is zowel voor een ondernemer als voor een consument het geval. Wel biedt de wetgever extra bescherming voor consumenten. Tijdens de periode van de eerste zes maanden neemt de wetgever immers automatisch aan dat het product ondeugdelijk was. De verkoper moet dan het tegendeel bewijzen, wat niet eenvoudig is. Gedurende deze periode zal de verkoper jouw printer moeten herstellen of heb je gewoon recht op een nieuwe printer. Nadien is er geen expliciete garantietermijn van toepassing. De meeste grote bedrijven hanteren een garantietermijn van twee jaar, hoewel je zeker ook nadien nog slaagkans hebt. Het nadeel is wel dat zo’n kosteloze herstelling soms enige tijd in beslag kan nemen.

Commerciële garantie

Naast de wettelijke garantie kan er ook sprake zijn van een commerciële garantie of een fabrieksgarantie. Deze garanties kunnen ook op ondernemingen van toepassing zijn. Veel is afhankelijk van de voorwaarden van de verkoper of de producent. Zo bieden sommige fabrikanten helemaal geen garantie aan, terwijl bijvoorbeeld Samsung en HP een fabrieksgarantie van tot wel twee jaar standaard aanbieden. Ook hier zal je bij de garantieverlener moeten aankloppen en is een snelle reparatie vaak niet mogelijk.

Lees de kleine lettertjes

Vandaag de dag huurt men steeds vaker een printer. Vaak gaat het om een contract boordevol clausules waarbij ook het onderhoud en de toners door het extern bedrijf geleverd wordt. Is dat ook bij jou het geval? Ga dan steeds na wat de algemene voorwaarden zeggen over eventuele herstellingen. Vaak zijn die herstellingen in de prijs inbegrepen. Andere keren maakt men een onderscheid tussen verschillende situaties. Zo zal men bijvoorbeeld de herstellingskosten aanrekenen indien de schade het gevolg is van een omstandigheid buiten de machine om. Denk bijvoorbeeld aan een collega die een glas water over het toestel liet vallen. In dergelijke gevallen ga je best even na of de verhuurder al dan niet de herstelling zal uitvoeren en wat diens tarieven zijn. Vergelijken kan soms immers nog steeds interessanter zijn.

Schakel een herstelservice in

Zijn bovenstaande gevallen niet van toepassing? Dan zal je een externe service voor printer reparatie moeten inschakelen. Je kan zelf de printer naar een hersteldienst brengen of beroep doen op een herstelservice ‘aan huis’. Kies wel steeds voor een gecertificeerde dienst die eventueel ook voorafgaandelijk telefonische bijstand kan verlenen. Helpt dat niet? Vraag dan ook even de tarieven na en informeer vooraf naar de hersteltijd. Nood aan een indringende herstelling? Geef dat dan ook aan: een groot aantal hersteldiensten kunnen immers binnen de vierentwintig uur een service engineer ter plaatse sturen.

Door admin

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *