Zorg op afstand wordt steeds gemakkelijker door snel groeiende vormen van communicatietechnologie. Dit is dan ook een reden dat zorg op afstand steeds vaker wordt ingezet. Het is dan ook mogelijk dit in verschillende fasen van het ziekteproces in te zetten voor verschillende doelgroepen. De belangrijkste voordelen ervan is dat er veel tijd bespaart kan worden, en tijd is geld. Maar ook kan er sneller geholpen worden bij risicosituaties. Ook maakt het veel mensen mogelijk dat ze nu veel langer thuis kunnen blijven wonen. Wanneer er onzekerheden zijn, kan er op verschillende manieren in contact gekomen worden met hulpverleners. Maar wat zijn die verschillende manieren?
Mobiele telefoon
De hulpverlener en de patiënt of cliënt houden contact door middel van mogelijkheden van de mobiele telefonie. De verschillende mogelijkheden zijn dan ook vaak bellen, sms’en en what’s appen en mailen.
Internet
Door gebruik te maken van een gepersonaliseerde internetsite is de hulpverlener in staat de patiënt of cliënt te ondersteunen.
Sensoren
Door middel van het plaatsen van een apparatuur in de ruimte waar de patiënt of cliënt zich begeeft of op het lichaam van de patiënt of cliënt, worden gegevens als bloeddruk doorgestuurd naar de hulpverlener. Zo kunnen zij door middel van hulp op afstand van Zuidzorg in de gaten houden hoe het met de patiënt of cliënt gaat.
Communicatie door middel van video
Communicatie door middel van video wordt steeds vaker gebruikt in de zorg. Door op vaste tijdstippen contact te hebben door middel van zogenoemde beeldzorg, blijft de hulpverlener op de hoogte hoe het met de patiënt of cliënt gaat. Bij noodgevallen is de patiënt of cliënt in staat 24-7 in contact te komen met hulpverleners. Deze technologie wordt ook steeds vaker gebruikt bij patiënten om met familie en vrienden in contact te komen.