Marketing via de e-mail. Hoe werkt dit precies? Vaak open je je mailbox en zie je van allerlei soorten e-mails met reclame, sommige worden als spam gemarkeerd. Maar worden deze lukraak rond gemaild of zit hier een strategie achter? Wat zet je nu bijvoorbeeld wel of niet in een nieuwsbrief? E-mail marketing is een vak apart waar veel onderzoek aan vooraf gaan. Vooral de timing en relevantie voor de bezoeker is erg belangrijk. Niets is zo vervelend als een mail ontvangen met reclame over een aanbieding voor een nieuwe Audi terwijl je deze vorige week gekocht hebt.
E-mail nieuwsbrief
Tegenwoordig zijn er strenge regels omtrent nieuwsbrieven via de mail versturen. Maar wanneer je je hier aan houd is het nog steeds een sterke marketing tool. De kunst is om je prospects te boeien. Dit is niet alleen in de tekst belangrijk maar ook het onderwerp moet aanspreken. Uit onderzoek is gebleken dat men binnen enkele seconden beslist of de mail geopend moet worden of niet. Wanneer dit niet het geval is wordt deze per direct verwijdert. Wordt de mail wel geopend dan blijft de mail gemiddeld tussen de 50 en 60 seconden geopend. In deze tijd is het dus erg belangrijk dat de content in de mail pakkend is en aanslaat. Je wil natuurlijk van je prospect een klant maken. Een gespecialiseerd bedrijf zoals ID factory heeft jarenlange ervaring met e-mail marketing en kan u maar al te goed van dienst zijn.
Event driven marketing
Het woord zegt het zelf al; event gedreven marketing. Dat wil zeggen dat zodra iemand jarig is of de contractperiode loopt bijna ten einde er een moment is om een mail met gerelateerde content te versturen. Deze events zouden als trigger kunnen dienen. Wanneer iemand een mail in zijn mailbox krijgt omtrent zijn verjaardag zal hij of zij sneller geneigd zijn om de mail te openen dan wanneer dit niet het geval is. Op deze manier wek je namelijk de aandacht van de lezer, men gaat er vanuit dat er korting wordt gegeven of een leuk bericht in staat. De kunst van event driven marketing is om de juiste mail op precies de juiste tijd te sturen. Deze vorm van marketing is erg complex, wanneer dit niet op de juiste manier wordt uitgevoerd kan het averechts werken.
Multi channel marketing
Marketing kan in de huidige tijd via diverse kanalen lopen. Nu moet u zich als bedrijf zijnde natuurlijk niet op alle kanalen storten, hierdoor creëer je een overflow aan reclame. Het is belangrijk dat je onderzoek doet en je doelgroep duidelijk hebt. Niet iedere doelgroep zit op dezelfde kanalen waardoor je potentiële klanten gemakkelijk mis kunt lopen. Niet ieder onderwerp is ook relevant voor het desbetreffende kanaal. Door het uitvoeren van een goede analyse krijgt u voor de organisatie duidelijk op welke kanalen op wat voor manier ingespeeld moet worden.