In het bedrijfsleven is niets belangrijker dan verandering en innovatie. Stilstand is achterstand wordt ook wel eens gezegd. Er zijn genoeg bedrijven die jarenlang achter elkaar op dezelfde manier werken. Vaak hoor je men zeggen: why fix, when it ain’t broken, maar hoe kun je vooruit gaan als je altijd hetzelfde blijft doen. Oké op dit moment verkopen je producten goed, maar wat als concurrenten met dezelfde producten komen, of er geheel nieuwe producten komen? De verkopen zullen teruglopen omdat er niet geïnnoveerd wordt.
Hoe innoveer je?
Innoveren is een lastig iets. In industrieën zoals de smartphone makelij is constante innovatie vereist. Men verwacht nu eenmaal jaarlijks meerdere nieuwe modellen, met nieuwe functies, een beter accu duur en een aantrekkelijke prijs. Smartphone makers investeren een groot gedeelte in research en development. Dit doen zij omdat ze op de hoogte zijn van de verwachtingen en wat de concurrentie doet. Zodra er gestopt wordt met innoveren, zal het bedrijf failliet gaan. Maar hoe innoveer je nu eigenlijk? Innoveren is vooruitkijken. Waar wil ik het bedrijf over vijf jaar zien, en wat moet daar voor gebeuren. Waar liggen nog mogelijkheden voor het product en hoe gaan we deze ontwerpen of verbeteren? Dit soort vragen zullen beantwoord moeten worden. Mede door onderzoek zal men flinke stappen moeten maken en blijven ontwikkelen.
Waar blijven veel bedrijven op achter lopen?
Veel bedrijven zijn duidelijk bezig met innoveren, maar een groot deel loopt toch achter, met name op online gebied is dit het geval. Jaren geleden was het hello world principe nog van toepassing. Een website had je om aan te tonen dat je er een had, verder werd er niet veel mee gedaan. Tegenwoordig is dit helemaal anders. Wanneer je een goede website hebt is de kans erg groot dat je meer bezoekers/klanten krijgt. Dit heeft vooral met de kracht van de website te maken. Een website wordt krachtig zodra deze technisch op orde is en goede content heeft met daaraan relevante trefwoorden gekoppeld. De content op de website moet daarnaast ook onderling naar elkaar verwijzen. Op deze manier houdt je bezoekers op de website en wordt de website als gebruiksvriendelijk gezien door Google. Naast deze punten zijn er nog veel meer aspecten waar aan voldaan moet worden. Om er zeker van te zijn dat je de website op de juiste manier inricht en onderhoud is het verstandig om dit uit te besteden aan een online marketing bureau. Zij zijn hier in gespecialiseerd en kunnen door middel van onderzoek aantonen waar de website aan moet voldoen. Daarnaast kunnen zij alle taken uit handen nemen of advies geven. Wanneer de website goed in elkaar zit zal dit zich uiten in naamsbekendheid, meer bezoekers en klanten en daarnaast meer omzet/winst.