Wat is er nou mooier dan foto’s maken die zo gedetailleerd zijn dat je bijna denkt dat het geen foto meer is. Dat is het effect van 360° fotografie. Op zich is het niet zo bijzonder, de techniek wordt immers reeds toegepast in Virtual Reality, maar wat wel bijzonder is, zijn de vele mogelijke toepassingen die met 360 camera’s gerealiseerd kunnen worden. Zo maakt het bedrijf IKEA al gebruik van de mogelijkheid om deze techniek toe te passen bij productpresentaties in combinatie met Virtual Reality. Omdat de 360° opnametechniek het mogelijk maakt om opnames te maken vanuit verschillende hoeken, kunnen producten getoond worden in verschillende situaties. De mogelijkheden zijn dus eindeloos.
Doordat de camera is voorzien van meerdere lenzen kunnen er opnames gemaakt worden vanuit verschillende hoeken, zowel in de breedte als in de hoogte. Hierdoor ontstaat er feitelijk een veel grotere beeldhoek. Doordat daarnaast de gemaakte opnames in het apparaat worden verwerkt krijgt je een grote 360° foto, en hoef je dus niet, zoals voorheen bij panorama foto’s de beelden naast elkaar te plakken.
Hoge resolutieopnames
Een ander groot voordeel bij het maken van 360° foto’s is dat de opnameapparatuur tevens geschikt is voor het maken van video’s. Om dit kwalitatief goed te doen zijn de lenzen uitgerust met hoge resolutie sensoren van minstens 13 Megapixels. Doordat de opnames gecombineerd worden, krijg je dus foto’s met een resolutie van bijna 30 megapixels (afhankelijk van de gebruikte lenzen)
De toestellen die momenteel geschikt zijn voor het maken van 360° opnames (voor zowel foto- als video opnames zijn verkrijgbaar in diverse prijsklassen. De meest gangbare types zijn verkrijgbaar vanaf circa € 250.