Vorige maand telde Nederland ongeveer 1.315.000 personenauto’s in de zakelijke wagenparken. Van dit aantal was het overgrote deel benzine- of diesel gedreven, maar zo’n 5,7 procent van deze auto’s vielen onder de categorie ‘hybride’ of ‘elektrisch’. Als je dit percentage omzet naar aantallen dan kunnen we zeggen dat er een kleine 75.000 groene personenwagens uit het bedrijfsleven op de Nederlandse wegen actief zijn.
Onderzoeksbureau Conclusr Research
De meeste van de groene wagens uit het bedrijfsleven zijn hybride, meer dan 60.000. De overige 15.000 zijn elektrisch aangedreven, blijkt uit de resultaten van onderzoek van Conclusr Research. Het onderzoeksbureau heeft per telefoon meer dan 2.000 Nederlandse zakelijke wagenparken benaderd om tot deze resultaten te komen. Het Nederlandse bedrijfsleven kende twee jaar geleden nog maar 17.000 groene auto’s die bijna allemaal hybride waren en niet elektrisch aangedreven. Dit aantal is slechts ongeveer een procent van de personenwagens op de zakelijke markt in ons land. Dat is in twee jaar tijd dus ruim vervijfvoudigd.
Leaseauto’s steeds vaker hybride of elektrisch
Opvallend was dat Conclusr Research concludeert dat geleasede wagens, zowel gewone lease als shortlease, veel vaker hybride of elektrisch waren aangedreven dan gekochte auto’s. Het onderzoeksbureau heeft hier wel een logische verklaring voor. De berijders van de leaseauto’s hebben steeds vaker meer te zeggen over het soort auto zij willen rijden en ook of het benzine, diesel, elektrisch of hybride is aangedreven. Met het oog op het milieu of financiële voordelen zal er daarom steeds vaker gekozen worden voor een groene auto.
LPG is uit
En hoe zit het dan met LPG? LPG heeft is niet meer wat het ooit geweest was, concludeert Conslusr Research. Uit het onderzoek blijkt dat wagenparken uit het Nederlandse bedrijfsleven nog maar uit 2,6 procent LPG-aangedreven personenauto’s bestaan. Groene auto’s rijden is dus hip, maar laten we hopen dat deze trend zich voort blijft zetten. Waarschijnlijk gaat de bijtelling voor groene leaseauto’s namelijk omhoog over anderhalf jaar en hopelijk zijn we dan niet weer terug bij af.