U kent dat vast wel, u heeft een product of dienst geleverd en de betaling ervan komt maar niet. Zelfs niet naar dat de betalingstermijn is verstreken. U stuurt en herinnering en plots wordt er wel direct betaald. Om wanbetalingen te voorkomen zijn er verschillende manier die de klant stimuleren om wel op tijd te betalen.
Debiteurenbeheer
U heeft het waarschijnlijk ook een debiteurenbeheer waarin staat wie en wanneer er betaald dient te worden. Echter uit onderzoek blijkt dat veel ondernemingen hun debiteurenbeheer niet op orde heeft. Het niet op orde hebben van het debiteurenbeheer kan ertoe leiden dat het overzicht verloren gaat en zullen openstaande facturen niet zo snel meer opvallen. Het is cruciaal om duidelijk en overzichtelijk te hebben bij welke klanten er nog facturen openstaan. Door een overzicht hiervan te hebben kan er op tijd ingegrepen worden bij te laten betalingen.
Het belonen van betalen
U heeft er vast wel eens van gehoord het geven van een korting als een klant vroegtijdig betaald. Het idee achter de beloning is om ervoor te zorgen dat u weer sneller over geld beschikt. Met een beloning in de vorm van een korting op het factuurbedrag is eerder betaling te stimuleren. Echter moet de korting wel aantrekkelijk genoeg zijn voor de klant dat ze ook daadwerkelijk gaan betalen, maar moet het u ook weer niet te veel kosten. Het belonen van terug betaalgedrag werkt en zorgt er niet alleen voor dat u eerder betaald krijgt maar zorgt ook voor een betere relatie met de klant.
Direct factureren
Misschien is het bij u ook een traditie om alle facturen direct de deur uit te doen, omdat je dan alles in een keer kan doen. Het lijkt misschien op een efficiënte manier om tijd en dus ook geld te besparen. Alleen is dat niet zo doordat alle facturen te gelijkt verstuurd worden loopt u betalingen van eerder uitgevoerde diensten of geleverde producten mis. Het is namelijk zo dat klanten sneller betalen als ze eerder beschikken over hun facturen. Het sturen van facturen direct na levering van de producten of diensten zorgt ervoor dat er sneller betaald zal worden. De eerdere betaling zorgt weer over dat bedrag rente vangt. Als u alle facturen in een keer doet loopt u mogelijke rente mis. Daarom is directe facturering aan te raden.
Uitbesteden
Bent u al dat gedoe zat met klanten die te laat betalen of niet? Dan is uitbesteden van uw debiteurenbeheer een oplossing. Het uitbesteden van het debiteurenbeheer houdt in dat u de facturatie van klanten overlaat aan een derde partij. Hiervoor neemt u genoeg met een lager bedrag van het factuurbedrag, maar krijgt u direct door de derde partij betaald. De zorgen van betaling zijn dan voor de derde partij en daar heeft u niks meer mee te maken.
De hierboven genoemde manieren zijn mogelijke oplossingen die kunnen zorgen dat er eerder betaald zal gaan worden door de klanten. Of dat u eerder zal beschikken over het verschuldigde factuurbedrag.