Bounce rate is het percentage bezoekers dat op je website binnenkomt en vervolgens weer verlaat zonder naar een tweede pagina te kijken. Dit houdt in dat je website niet de informatie biedt die de bezoeker zocht, of dat je website de bezoeker niet oproept om verder te kijken.
Omdat er veel onduidelijkheid over de bounce rate bestaat komt in dit artikel naar voren waar je het vindt, waarom het belangrijk is en hoe je hem zo laag mogelijk houdt.
Hoe meet ik mijn bounce rate?
Je kunt de bounce rate van je website gewoon meten met Google Analytics. Hierin staat niet enkel de bounce rate van jouw gehele website, maar ook van elke individuele pagina. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat één pagina verantwoordelijk is voor de hoge bounce rate. Deze pagina kun je vervolgens verbeteren
Waarom moet ik mijn bounce rate verlagen?
Zoekmachines meten je bounce rate. Is deze hoog, dan gaan ze ervan uit dat bezoekers je website niet waarderen, gezien ze snel weg zijn. Hierdoor is het belangrijk dat je de bounce rate zo laag mogelijk houdt. De bounce rate verschilt sterk per branche, maar de gemiddelde bounce rate is ongeveer 40%. Om je toch een indicatie geven van de bounce rate per pagina, staat hier een voorbeeld:
- Blog: 70-98%
- Landingspagina: 70-90%
- Content: 40-60%
- Webshops: 20-40%
- Dienstverlenende sites: 10-30%
Daarnaast kan een verbeterde website ook zorgen voor meer call-to-actions en zullen ze sneller je producten kopen of gebruik maken van je diensten. Meer dan genoeg reden om je bounce rate te verlagen.
Hoe verlaag ik mijn bounce rate?
Interne links
Een bounce rate valt te verlagen door mensen te motiveren verder te klikken op links. Zorg er daarom voor dat je voldoende links op je pagina hebt staan. Denk bijvoorbeeld aan relevante links naar een artikel dat de bezoeker misschien ook interessant vindt. Deze genereren de meeste clicks.
Ook erg effectief is het plaatsen van widgets aan de rechterzijde van je pagina, met bijvoorbeeld een overzicht van de laatst geplaatste artikels.
Call to action
Het plaatsen van een goede Call to Action vergroot de kans dat de bezoeker daadwerkelijk doorklikt. Denk bijvoorbeeld aan: “Lees ook…!”.
Gebruik voldoende tekst
Het is een fabeltje dat mensen graag zo weinig mogelijk tekst willen lezen op een pagina. Mensen scannen het internet af, tot het moment dat ze iets vinden dat ze interessant vinden. Heb je een pagina met veel erg interessante informatie, dan blijven ze langer op je site. Dit vergroot ook de kans dat ze doorklikken naar een andere pagina op je website.
Ben je benieuwd of jouw website goed in elkaar zit, hoe je deze kunt verbeteren en of je op een andere manier je bounce rate kunt verlagen? Vraag dan de gratis SEO tips van We Talk SEO aan! Zo heb je in no-time een handige en concrete SEO analyse waarmee je je website kunt verbeteren.