Telefonische acquisitie is nog steeds de beste manier om klantencontact op te bouwen, maar met een slechte eerste indruk heb je je kansen al snel verspeeld.
Koude acquisitie is en blijft één van de lastigste werkzaamheden binnen de sales. Om deze reden gaat het dan ook vaak fout als je opent met een saaie, opgelezen tekst. Echter bestaat de perfecte openingszin niet. Goede telefonische acquisitie gaat niet om bijzondere openingszinnen, maar het pakkend en actueel openen van een gesprek die bij jouw persoonlijkheid past. Eventueel kan een opleiding telefonie van Fabius Opleidingen ook helpen. Zo bouw je vooral ervaring op en weet je hoe je moet handelen in bepaalde situaties.
Verplaats je in de contactpersoon
Voordat je het telefoongesprek aan gaat is het goed om je zo goed mogelijk in je contactpersoon te verplaatsen. Hierbij is informatie over het bedrijf erg belangrijk. Als je een standaard verhaal tot je beschikking hebt, dan kun je dit aanpassen aan de belevingswereld van je gesprekspartner. Het maakt niet uit wat je verkoop, laat dit niet een onderdeel van je openingszin zijn. Doe je dit wel, dan is de kans erg groot dat je afgewezen wordt.
Inspelen op problemen van de klant
Het grote probleem van koude acquisitie is dat de contactpersoon je niet kent en geen relatie met je heeft, in sommige geval kent je gesprekspartner je bedrijfsnaam niet eens. Daarnaast is je gesprekspartner vaak al met iets bezig, waardoor men het liefst zo snel mogelijk weer op wilt hangen. Je kunt je kansen vergroten door de contactpersoon te prikkelen met veel voorkomende problemen die jij op kunt lossen. Zoek een onderwerp waar je gesprekspartner dagelijks mee geconfronteerd wordt en onderdeel is van de dagelijkse sleur. Zodra je weet waar je op in moet spelen heb je kans op een positief gesprek.
Het is niet het doel om gelijk na het eerste gesprek een order te schoren. Telefonische acquisitie is het begin van het voorzichtig vullen van je verkooplijstje. Bij telefonische acquisitie gaat het vooral om het vergroten van kansen, niet om direct een koop af te sluiten. Het gaat dus om een goed gesprek en een goede eerste indruk.