Online zaken doen houdt meer in dan een eigen website bezitten. Een goede websitebouwer is feitelijk veel meer een online deskundige. Hij snapt onder andere precies hoe je een effectieve website moet inrichten, en hoe je de website op een degelijke en bestendige manier redelijk snel hoger krijgt in de Google zoekresultaten.
Je zult je allereerst een aantal belangrijke vragen moeten stellen, zoals: wie zijn mijn klanten, hoe bereik ik die, wat wil ik met mijn klanten communiceren, en hoe zet ik mijn website daar zo effectief mogelijk voor in.
Bepaal je Doelstelling
Hoe je je website zo effectief mogelijk inricht zal mede afhangen van je product of de dienstverlening die je je klanten hebt te bieden. Vervolgens spelen er ook vragen als: wil ik dat de klant iets op mijn website koopt, een afspraak maakt als opmaat voor een potentiële deal, of wil ik slechts de klant zo goed mogelijk informeren.
Voorspelbaar Online Gedrag
Stel je wilt de klant verleiden tot het maken van een verkoopgesprek. Dan zijn belangrijke vervolgvragen onder meer: hoe gedraagt een klant zich in het algemeen als deze een website bezoekt, dat wil zeggen, waar let deze als eerste op, en kan ik met die kennis mijn website zo inrichten dat ik als het ware de klant telkens een stap voor ben?
Van Websitebezoeker naar Klant
En hoe zorg ik er voor dat de klant echt verleid wordt om een verkoopgesprek aan te vragen, ofwel, hoe krijg je een klant zo ver om op de aktie-button te clicken en zijn gegevens achter te laten voor het maken van de afspraak. Of, hoe krijg ik de klant zo ver dat hij direct de gewenste aktie onderneemt door mij of mijn bedrijf te bellen voor een concrete afspraak?
De aktie waartoe je jouw klant verleidt wordt ook wel de “conversie” genoemd. De conversie is de aktie van de klant die jij beoogt met jouw website. Indien je dat regelmatig genoeg lukt, dan maak je van je website vanzelf de gewenste lead generator.