Het consumentenvertrouwen is ten opzichte van een jaar eerder iets gestegen. Dat maakt het CBS deze maand bekend. Horeca gelegenheden geven steeds meer consumptiebonnen uit en ook in de detailhandel wordt vaker de portemonnee geopend. In de voedsel industrie is het ook feest en dan met name de avocadoverkopers. De consumptie van avocado’s is in de afgelopen jaren flink gestegen in de EU en dat lijkt de komende tijd niet te veranderen.
Amerika
In Amerika heeft de avocado al een warm plekje gekregen in het hart van de bevolking. Dat plekje wordt elk jaar weer opnieuw geraakt tijdens de Super Bowl. Een van de grootste sportevenementen van Amerika. Om een of andere reden eten Amerikanen tijdens dit evenement avocado’s bij de vleet, bijvoorbeeld als basisingrediëntje voor de guacamole om de nachos in te dippen. Volgens de Hass Avocado Board zijn tijdens de Super Bowl ruim 278 miljoen avocado’s verkocht en de avocado verslaving zou wel eens over kunnen vliegen naar Europa.
Europa
Ook hier wordt avocado een steeds bekender product. Dat komt met name omdat het een product is die goede vetten bevat waar je een goed gevulde maag aan over houdt en ook erg gezond is. Op dit moment eten wij Europeanen gemiddeld 0,75 gram avocado per persoon per jaar. Dat was zes jaar geleden slechts 0,35 gram per persoon per jaar. Europa is een groeiende markt voor de avocado handelaren, al is de consumptie van avocado’s in Amerika nog steeds vier keer zo hoog als in Europa.
Nederland
Opvallend is dat de avocado’s die wij in Europa eten niet uit Europa komen, maar uit landen als Peru en Chili. Dat terwijl Spanje gemiddeld 70 duizend ton avocado’s produceert. Nederland speelt overigens een grote rol in de Europese avocado handel, aangezien het de grootste importeur en exporteur van avocado’s is in Europa. Wellicht serveren wij onze gasten binnenkort ook avocado’s tijdens een groot sporttoernooi!