E46 - nieuws

internetnieuws

8 tips om beter te slapen

Slapen is eigenlijk het moment om helemaal tot rust te komen en bij te tanken van alle gebeurtenissen van die dag. Helaas blijkt dit niet voor iedereen zo te zijn, ongeveer 20 tot 30 procent van de Nederlanders hebben te maken met slaapproblemen. Een klein deel van dit percentage bezoekt hier ook daadwerkelijk een arts voor. Je kunt je voorstellen dat een verstoord slaapritme je op een gegeven moment op kan breken. Slaapproblemen worden daarom ook als vervelend ervaren, vaak wordt de ernst van het probleem ook niet erkent door de omgeving. Dit kan tot grote ergernissen leiden.
Bij serieuze slaapproblemen is het altijd verstandig om een arts te bezoeken, maar je kunt ook zelf een aantal dingen doen om je slaap te bevorderen. Hieronder worden een aantal tips beschreven die je wellicht helpen om je in slaap te laten vallen.

Tips om heerlijk te slapen

Sommige dingen kunnen bijdragen aan een goede nachtrust, veel mensen staan hier niet bij stil omdat ze zelf elke nacht als een roosje in slaap vallen. Voor degenen die hier wat meer moeite mee hebben kunnen deze tips bijdragen aan beter slapen.

  • Verbeter je slaaphygiëne. Zorg altijd dat er genoeg frisse lucht je slaapkamer binnenkomt, slaap met het raam een stukje open en laat je slaapkamer overdag goed luchten, zowel in de zomer als in de winter is dit belangrijk. Zorg er daarnaast voor dat je minimaal eens per week je beddengoed verschoond en dit op minimaal 60 graden wast. Daarnaast is het prettig om in een schone slaapkamer te slapen, zorg ervoor dat je wekelijks de stofzuiger door de kamer heen haalt en alles met een fris ruikend sopje schoonmaakt.
  • Zorg voor een prettig bed, met een goed matras. Wanneer je lang bent is het belangrijk om een extra lang Slaaploods matras te hebben zodat je altijd languit kan liggen. Naast een juist matras is een goede
  • Leer jezelf aan om dagelijks een half uur voordat je naar bed gaat rust te nemen.  Probeer je hoofd leeg te maken en bereid je voor om te gaan slapen. Een vast ritueel kan je hierbij helpen.
  • Om je lichaam te laten wennen aan een ritme is het belangrijk om elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Wanneer je dagelijks om 22 uur gaat slapen weet je lichaam dit op een gegeven moment waardoor de kwaliteit van je slaap verbeterd kan worden.
  • Gebruik je slaapkamer niet als werkplek of plek om televisie te kijken.
  • Houd rekening met alles wat je eet en drinkt vlak voor bedtijd. Koolzuurhoudende dranken, thee, koffie en alcohol kunnen je wakker houden. Een kalmerende thee met bijvoorbeeld kamille kan wel bijdragen aan een goede nachtrust.
Updated: augustus 28, 2015 — 8:03 pm

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

E46 - nieuws © 2021 Frontier Theme