Bedrijfsfotografie, het is een vak op zich. Geen wonder dat niet elke fotograaf zich hiermee bezighoudt. Het vergt namelijk expertise. Net als dat het om expertise bij de fotograaf vraagt om kinderen of dieren op de foto te krijgen. Deze bewegen namelijk en snappen vaak (nog) niet wat het maken van foto’s inhoudt. Niet dat mensen uit het bedrijfsleven lastig zijn om op de foto te zetten, verre van. Maar het vergt wel het een en ander van een fotograaf om u zo op beeld te zetten dat u een mooie bedrijfsfoto eraan overhoudt die u ook aan externe doelgroepen kunt tonen. Bijvoorbeeld op uw sociale netwerk, maar ook tijdens een event of voor in een vakblad. Dat is namelijk het doel van bedrijfsfotografie. Als ondernemer is het soms lastig om te bepalen wat voor soort bedrijfsfoto’s er gemaakt moeten worden. In dit artikel staat daarom een aantal voorbeelden van verschillende soorten zakelijke bedrijfsfoto’s. Daarnaast worden er een paar tips gegeven voor tijdens het regelen van bedrijfsfotografie. Deze kunt u als houvast gebruiken.
Soorten zakelijke bedrijfsfoto’s
- Een profielfoto: ofwel de zakelijke portretfoto. Deze kunnen u en uw medewerkers gebruiken voor op social media als LinkedIn.
- Een foto van het bedrijfsgebouw. Dit is handig voor klanten als zij uw bedrijf bezoeken en het geeft tegelijk een ‘kijkje in de keuken’. Het maakt het iets persoonlijker.
- Een sfeerfoto. Bijvoorbeeld van het interieur in uw kantoorpand of een foto van het totaalplaatje. Zo krijgt uw klant een goed beeld van uw bedrijf.
- Een 360 graden foto. Zo kan uw klant van een afstandje de omgeving verkennen.
- Een reclamefoto. Deze kunt u onder andere op uw website plaatsen, maar ook eventueel in een folder of een brochure.
Tips voor het maken van zakelijke bedrijfsfoto’s
- Verzamel foto’s die u mooi vindt, ter inspiratie en benoem hierin wat u mooi vindt. Dit helpt u op weg in wat u wilt.
- Houd een budget in gedachten voor het maken van bedrijfsfoto’s. Het zou toch vervelend zijn als achteraf, na het uitzoeken van de juiste fotograaf en het bespreken van uw wensen, blijkt dat het eigenlijk te kostbaar is?
- Bedenk wie of wat er per sé op de foto moet uit uw bedrijf. Moet het grote geheel worden gefotografeerd of gaat het juist om de details?
- Beslis hoeveel foto’s er nodig zijn en waar deze foto’s komen. Heeft u bijvoorbeeld bedrijfsfoto’s nodig voor de social media kanalen van het bedrijf of juist portretfoto’s voor op de website?
- Denk na over de kledingkeuze van u en uw medewerkers die op de foto gaan. Wat wilt u met uw bedrijf uitstralen? Zorg dat uw medewerkers hier net als u ook naar gekleed zijn. Wilt u een formele uitstraling of juist liever was losser en informeel?
- Communiceer duidelijk en op tijd over de datum waarop u en uw medewerkers naar de fotograaf gaan om bedrijfsfoto’s te maken. En laat hen ook het adres weten, zodat iedereen weet waar de foto’s worden gemaakt.